Czy można samodzielnie skasować kody błędów w samochodzie?
Chybové kódy v automobilu mohou znamenat mnoho věcí – drobné i závažné závady. Řidič se o nich dozvídá prostřednictvím kontrolky chyb, která se může na přístrojové desce rozsvítit i tehdy, když to nejméně očekává. Informace o chybách můžete vymazat sami (z úrovně přístupu řidiče) – ale ne vždy – nebo v autoservisu. Je bezpečné mazat chyby automobilu svépomocí?
Chybové kódy OBD automobilu mohou být ve dvou verzích – polské a anglické. Nativní verze je poněkud zkrácená. Chybové kódy OBD2 jsou klasifikovány podle normy J 2012, což znamená pětiznakový kódovací systém. První písmeno označuje prvek, s nímž je závada spojena. Druhý znak naopak informuje o organizaci, která je za definici kódu zodpovědná.
Písmeno P označuje závadu hnacího ústrojí, zatímco písmeno B označuje problém s karoserií. Písmeno B znamená problém s podvozkem a písmeno U označuje závadu na síťové komunikaci.
A nyní čísla. Číslo 0 označuje závadu elektrického systému, zatímco 1 a 2 označují problémy s napájením (palivo, vzduch). Číslo 3 je závada, která se týká špatného spalování, a 4 je problém s emisemi. 5 je závada, která se týká regulace volnoběžných otáček, a 6 je problém s výstupním a vstupním systémem řídicí jednotky. Poslední dvě číslice jsou 7 a 8. 7 označuje závadu, která se týká přenosu točivého momentu, a 8 souvisí s problémy těch součástí, které nejsou elektricky ovládány.
Čtení kódů závad není tak obtížné, zatímco vymazání závad ve voze je horší záležitost.
Počet kódů závad v automobilu je velmi velký. Mezi nejdůležitější z nich patří např:
Poruchové kódy automobilů jsou často přidávány do softwaru, aplikací, diagnostických zařízení. K jejich přečtení teoreticky stačí mít jakékoli diagnostické zařízení, č. čtečku poruchových kódů, chytrý telefon se speciální aplikací (zdarma nebo placenou).
Nejprve se podle pokynů připojte k systému vozidla. Dalším krokem je připojení zástrčky do diagnostické zásuvky v kabině vozu. Řidič musí nastartovat zapalování. Na displeji diagnostického zařízení by se mu měly zobrazit jednotlivé parametry.
Následuje nejdůležitější krok – interpretace kódu závady. Pokud se jedná o chyby týkající se pokročilejších funkcí, nemusí standardní diagnostické zařízení stačit. Elektronickou manipulaci se všemi komponenty zvládnou pouze mechanici s drahým specializovaným vybavením.
Teoreticky existuje možnost vymazat chyby vozu v některých situacích – především ty, které nesignalizují nic závažného (např. vysoká vlhkost ve vozidle v důsledku nezavřených oken po opuštění myčky). Jak se to dělá? Jednoduše odpojte svorky od záporného pólu baterie na dobu asi 30 minut. Teprve poté se systém resetuje a překalibruje. Chybový kód se vymaže. Vymazání chybových kódů ve vozidle bude úspěšné.
Pokud chybový kód signalizuje vážnější závadu (zjistíte ji podle toho, že problém již není zachycen standardním diagnostickým přístrojem), je lepší zajít do odborného autoservisu. Řešení takových chybových kódů svépomocí může způsobit více škody než užitku.
Zjistili jsme, že k blokování reklam používáte rozšíření :(
Podpořte nás prosím deaktivací blokování reklam.